Senin, 10 Juni 2013

tehnik dan jenis mewarnai Rambut

Posted by Perumahan asri 22.59, under , | No comments

Tehnik dan jenis mewarnai RambutMewarnai rambut merupakan hal yang biasa di lakukan orang untuk memper cantik penampilan. Mewarnai rambut juga di percaya dapat menambah rasa percaya diri bagi sebagian orang. Walaupun sudah jelas bagi umat Islam, mewarnai rambut itu di larang, namun masih banyak umat muslim yang melakukan pengecatan rambut. Tapi menurutku warna rambut asli lebih indah. Lebih banyak masyarakat Indonesia memiliki rambut dengan warna hitam berkilau, dengan ujung sedikit merah. Sepertinya itu ciri rambut saya,.. heheh. Apalagi masyarakat Jawa Timur kebanyakan rambutnya lurus, eh malah di keritingin, sudah hitam di chat jadi merah. Bukan hanya para Wanita yang suka cat rambut. Pria-pria muda juga suka cat rambut dengan warna merah kecoklatan, persis seperti warna garangan.

Teknik Mewarnai Rambut:
1. Highlights.
2. Twilighting.
3. Lowlights.
4. Kerudung.
5. Warna warni

jenis mewarnai Rambut

Kekal
Pewarnaan secara kekal mengandungi amoniak yang berfungsi untuk membuka kulit rambut, supaya warnanya meresap ke dalam lapisan kulit rambut. Komponen warnanya pun tidak akan hilang 100% dari rambut, sebaliknya ia hanya memudarkan warna rambut kalau sudah dipakai terlalu lama dan akan hilang apabila rambut digunting.

Semi-Kekal
Pewarnaan ini tidak mengandungi amoniak, maka pewarnaan semikekal akan beransur-ansur pudar setelah empat hingga enam kali dicuci. Jadi pewarnaan ini sesuai bagi kamu yang memiliki kulit sensitif dan rambut yang sangat kering. Namun tidak sesuai bagi yang ingin melakukan pewarnaan untuk menutupi uban kerana hanya 30 peratus sahaja uban boleh tertutup dengan baik.

Sementara
Warna sementara dalam pewarnaan rambut hanya melekat pada permukaan luar rambut sahaja dan hanya boleh bertahan sementara.Warnanya akan hilang apabila rambut dicuci. Antaranya warna rambut jenis ini ialah foam warna, maskara rambut dan warna semburan.

Highlight

Highlight bertujuan untuk menunjang tekstur potongan rambut supaya terlihat lebih dinamis. Sentuhan warna-warnanya hanya pada bahagian-bahagian warna tertentu sahaja. Pada dasarnya, warna yang digunakan pada highlight ialah warna yang kontra atau lebih muda daripada warna dasar rambut. Bagi mendapatkan warna yang lebih sempurna, jenis pewarnaan biasanya bersifat kekal.

0 komentar: